Vo svete neustáleho prenosu informácií je ťažké filtrovať skutočnosť od manipulácie. Digitálne technológie sa neustále vyvíjajú a prispôsobujú svojím užívateľom. Nosičom digitálnych informácii sú smartfóny, tablety, PC,… tie majú jednoduchý prístup k internetu kde koluje nezadržateľný sled každodenných informácií. No užívateľ si sám vyberá obsah, ktorý chce pozorovať. Ten je často upravovaný do takej miery, že je ťažké rozpoznať lož od pravdy.
Čo ale v skutočnosti znamená manipulácia? Manipulátor či už osoba alebo skupina ľudí, sa „snaží vnútiť cieľovej osobe myšlienky, názory, či konania, ktoré nie sú obeti vlastné a ktoré by dobrovoľne neprijala a získava výhodu voči nej bez toho, aby mala voľbu, či mu vyhovie, alebo nie. Obeť si často ani neuvedomuje, že je manipulovaná.“ Ivo Toman opísal manipulátora z dvoch hľadísk „Jednak preto, aby sa cítili lepšie, pretože chcú získať vo svojom okolí lepšiu pozíciu. Druhým dôvodom je snaha na tom zarobiť.“ Človek sa stáva jednoduchou obeťou v slede rýchlych informácií, ktoré nie sú často overené a šíria sa ďalej.
Dôležitým aspektom manipulácie u médií je komercia. Tú začali využívať firmy na reklamu. Zo všetkých strán nás neustále bombardujú reklamy či už na webových stránkach alebo vo videách. Napríklad v americkej televízií nesmeli spochybňovať súkromné vlastníctvo, rodinu alebo americké misie. V USA často vyhadzovali svojich novinárov, ktorý radili ako lacnejšie predať a kúpiť dom, ako si doma vyrábať mydlo alebo ako nenaletieť predajcom áut atď. Ich záujmy sa krížili so záujmami inzerentov. Už tu sa nachádza manipulovanie v prospech firiem aby mali väčší zisk.
Priamym príkladom manipulácie je úprava fotografie spojená s propagandou vojny.
Fotografia hore zobrazuje otca s dieťaťom a s moslimkou ženou vo vojnovej zóne pri tom originál fotografia (dole) naznačuje úplne inú situáciu. Pri tejto fotografií je jednoznačné, že s jedná o klamstvo a manipuláciu z oblasti médií.
Veľkým škandálom kedy sa štát snažil propagovať terorizmus bol v roku 2014. Popravenie žurnalistu Jamesa Foleyho nevyšlo podľa predstáv. Podľa viacerých grafických expertov sa jednalo o blamáž. Taktiež kat, ktorý vykonával popravu mal silný britský prízvuk. Viacerý ľudia už po zhliadnutí videa vedeli, že sa nejedná o skutočnú popravu. James na videu pôsobí veľmi kľudným dojmom. Lúči sa so svojou rodinou ďakuje za všetko a následne ho príslušník ISIS podreže.
Fotografia je vytvorená z videa, ktoré videlo celý svet. Na tomto videu je novinár na konci popravený a príslušník ISIS tak dáva odkaz svetu.
Táto fotografia je vytvorená zo štúdia kde je jasné vidieť, že sa jedná o podvrh s cieľom propagovať terorizmus.
Po neskorších zisteniach sa prišlo na to, že kat, ktorý popravil žurnalistu Jamesa bol údajne 23 ročný britský raper Abdel-Majed Abdel Bary. V islamskom štáte ho poznajú pod menom Jihadi John. (Zdroj)
Tieto príklady jasne ukazujú propagandu vojny a terorizmu. V posledných rokoch vojnová žurnalistika vytvára otázku u čitateľov, či sú informácie pravdivé a nie manipulované z vyšších radov. Žijeme v digitálnom veku kedy sa z nevinnej fotky na internete stane propaganda vojny alebo kedy vlastná vláda vytvára informácie, ktoré ovplyvňujú verejnú mienku.
meh A co je este nove? Propaganda a vymyvanie ...
Celá debata | RSS tejto debaty